Η κατάθλιψη (μείζων καταθλιπτική διαταραχή) είναι μια κοινή και σοβαρή ιατρική ασθένεια. Επηρεάζει αρνητικά το πως αισθάνεστε, το πως σκέφτεστε και το πώς ενεργείτε. Ευτυχώς, είναι θεραπεύσιμη. Η κατάθλιψη προκαλεί συναισθήματα θλίψης ή / και απώλεια ενδιαφέροντος για δραστηριότητες που κάποτε απολαμβάνατε. Μπορεί να οδηγήσει σε μια ποικιλία συναισθηματικών και σωματικών προβλημάτων και μπορεί να μειώσει την ικανότητα του ατόμου να λειτουργεί τόσο σε προσωπικό-οικογενειακό επίπεδο όσο και σε επαγγελματικό.

Γυναίκα με Συμπτώματα κατάθλιψης

Τα συμπτώματα της κατάθλιψης

Τα συμπτώματα κατάθλιψης μπορεί να ποικίλουν. Πρέπει να διαρκούν για τουλάχιστον δύο εβδομάδες ώστε να θεωρηθούν συμπτώματα κατάθλιψης. Τα πιο συνηθισμένα, από αυτά, είναι:

α) Το αίσθημα της θλίψης

β) Η απώλεια ενδιαφέροντος ή ευχαρίστησης

γ) Αλλαγές στην όρεξη – απώλεια βάρους

δ) Δυσκολίες στον ύπνο

ε) Απώλεια ενέργειας ή αυξημένη κόπωση

στ) Αίσθημα ότι είμαι ανάξιος

ζ) Δυσκολία σκέψης, συγκέντρωσης ή λήψης αποφάσεων

η) Σκέψεις για θάνατο ή αυτοκτονία

Διάφορες ιατρικές παθήσεις (π.χ. προβλήματα θυρεοειδούς, όγκος στον εγκέφαλο ή ανεπάρκεια βιταμινών) μπορούν να μιμηθούν τα συμπτώματα κατάθλιψης, οπότε είναι σημαντικό να αποκλειστούν τα γενικά ιατρικά αίτια.

Ένας στους έξι ανθρώπους (16,6%) θα βιώσει κατάθλιψη κάποια στιγμή στη ζωή του. Μπορεί να χτυπήσει ανά πάσα στιγμή, αλλά κατά μέσο όρο εμφανίζεται για πρώτη φορά κατά τη διάρκεια των τελευταίων χρόνων της εφηβίας. Οι γυναίκες είναι πιο πιθανό, από τους άνδρες να υποφέρουν από κατάθλιψη. Ορισμένες μελέτες δείχνουν ότι το ένα τρίτο των γυναικών θα παρουσιάσει ένα μεγάλο καταθλιπτικό επεισόδιο κατά τη διάρκεια της ζωής του.

Γυναίκα με κατάθλιψη

Οι παράγοντες που πυροδοτούν κατάθλιψη

Η κατάθλιψη μπορεί να επηρεάσει οποιονδήποτε, ακόμα και ένα άτομο που φαίνεται να ζει σε σχετικά ιδανικές συνθήκες.

Αρκετοί παράγοντες μπορούν να παίξουν ρόλο στην κατάθλιψη:

α) Βιοχημεία: Ορισμένες χημικές ουσίες στον εγκέφαλο μπορεί να συμβάλλουν σε συμπτώματα κατάθλιψης.

β) Προσωπικότητα: Οι άνθρωποι με χαμηλή αυτοεκτίμηση, οι οποίοι εύκολα επηρεάζονται από το άγχος ή που είναι γενικά απαισιόδοξοι φαίνεται να είναι πιο πιθανό να υποφέρουν από κατάθλιψη.

γ) Περιβαλλοντικοί παράγοντες: Η συνεχής έκθεση στη βία, στην παραμέληση, στην κακοποίηση ή στη φτώχεια μπορεί να κάνει τους ανθρώπους πιο ευάλωτους στην κατάθλιψη.

Η κατάθλιψη είναι μια πραγματική ασθένεια και η βοήθεια είναι διαθέσιμη. Με σωστή διάγνωση και ψυχοθεραπεία, η πλειοψηφία των ατόμων θα την ξεπεράσει.

Διαβάστε ακόμη:

Τι είναι το άγχος υγείας;

Συμβουλές διαχείρισης άγχους

Γιατί χωρίζουν οι άνθρωποι;