Ο σχολικός εκφοβισμός (bullying) είναι όταν ένας άνθρωπος βλάπτει σκόπιμα άλλους με λέξεις ή ενέργειες. Οι θύτες θα επιλέξουν τον στόχο τους ξανά και ξανά και μπορεί να τους είναι δύσκολο να το σταματήσουν. Επιδιώκουν να βλάψουν άλλους ψυχολογικά (λέξεις) ή σωματικά (ενέργειες) και ασκούν εξουσία σε εκείνους που επιλέγουν. Ο σχολικός εκφοβισμός (bullying) διακρίνεται σε:

Η παιδοψυχολόγος Μαρία Παπουτσή μιλά για το τι είναι ο σχολικός εκφοβισμός (Bullying)
  1. Σωματικός εκφοβισμός: χτυπήματα/ κλωτσιές

  2. Λεκτικός εκφοβισμός : βρισιές/ πειράγματα κάνοντας κακεντρεχή σχόλια και απειλές

  3. Κοινωνικός εκφοβισμός: εξάπλωση απο φήμες που προκαλούν αμηχανία/απόκλειση απο ομάδες

  4. Ηλεκτρονικός εκφοβισμός: ενοχλητικά μηνύματα, φωτογραφίες και βίντεο μέσω διαδικτύου, απειλητικά μηνύματα.

Ο σχολικός εκφοβισμός (bullying) και η αντιμετώπιση του

  • Ενημερώστε έναν ενήλικα

Εάν εσείς ή κάποιος άλλος είναι εκφοβισμένος, αναφέρετέ τον σε έναν ενήλικα.

Καταγράψτε τρεις ενήλικες που μπορείτε να μιλήσετε.

  • Μην δείχνετε τα συναισθήματά σας

Κρύψτε τα συναισθήματα θλίψης και θυμού μέχρι να εξαφανιστεί ο θύτης.

  • Να έχετε αυτοπεποίθηση

Οι θύτες αποφεύγουν ανθρώπους που φαίνονται βέβαιοι ή σίγουροι για τον εαυτό τους. Ακόμα κι αν δεν αισθάνεστε σιγουριά, μπορείτε να προσποιηθείτε με το να στέκεστε ψηλά, να απαντάτε με μια ήρεμη και καθαρή φωνή και να έχετε επαφή με τα μάτια.

Η παιδοψυχολόγος Μαρία Παπουτσή μιλά για το τι είναι ο σχολικός εκφοβισμός (Bullying)
  • Αποφύγετε τον θύτη

Πάρτε μια διαφορετική πορεία προς την τάξη ή προσποιηθείτε ότι δεν ακούσατε τον θύτη και συνεχίσετε να περπατάτε.

  • Απάντηση ουδέτερα

Οι θύτες βαριούνται γρήγορα όταν ακούν ουδέτερες απαντήσεις. Δοκιμάστε απαντήσεις όπως αυτές:

“Ίσως,” “Ενδεχομένως.” “Χμμ, δεν ξέρω.” “Ποιος νοιάζεται;

Συμπέρασμα

Στην Ελλάδα, οι προσπάθειες για την αντιμετώπιση του σχολικού εκφοβισμού έχουν λίγα χρόνια ζωής πίσω τους. Αξιοποιώντας την πλούσια διεθνή επιστημονική εμπειρία και γνώση για το πρόβλημα, με δικτύωση και συντονισμό όλων των ενδιαφερόμενων φορέων, με το σχεδιασμό μίας εθνικής πολιτικής για το θέμα, είναι δυνατόν, αν όχι να εξαλείψουμε, τουλάχιστον να μειώσουμε δραστικά την έκταση και την ένταση του φαινομένου. Για την προστασία των δικαιωμάτων των παιδιών μας, να ζουν και να μαθαίνουν σε ένα ασφαλές και ειρηνικό σχολείο και για την εμπέδωση των αξιών της αλληλεγγύης και του αλληλοσεβασμού.

One Comment

Leave a Reply