Δε μπορούμε να πούμε με σιγουριά ποιά είναι η κατάλληλη ηλικία για να κόψει ένα παιδί την πάνα. Μπορεί ένα παιδάκι να νιώσει έτοιμο να αποχωριστεί την πάνα του πριν τα 2 χρόνια και άλλο ακόμη και στην ηλικία των 5, κυρίως το βράδυ. Ωστόσο, μεταξύ 18 έως 24 μηνών, είναι σε θέση να αντιληφθεί τα σήματα που δίνει το σώμα του. Μεταξύ των 2 και 3 τριών ετών οι σφιγκτήρες ωριμάζουν και το παιδί αποκτά καλύτερο έλεγχο της ούρησης και της αφόδευσης.

Η διακοπή της πάνας

Οπότε, αν το παιδί σας κλείσει τα πρώτα δύο χρόνια, δεν χρειάζεται να αγχώνεστε ότι έχει καθυστερήσει να κόψει την πάνα, αφού η διαδικασία εκμάθησης θα είναι πιο σύντομη.

 

Πώς θα καταλάβω ότι το παιδί μου είναι έτοιμο για την διακοπή της πάνας;

Όσα περισσότερα από τα πιο κάτω μπορεί να κάνει ή έχει κατακτήσει το δικό σας παιδί τόσο μεγαλύτερη είναι η πιθανότητα να πετύχει η εκπαίδευση για την τουαλέτα.

  • Αν περπατάει.

  • Όταν σηκώνεται εύκολα.

  • Αν ανεβαίνει και κατεβαίνει σκαλιά.

  • Αν μπορεί να ανεβοκατεβάσει μόνο τα παντελόνια του.

  • Εάν κρατάει στεγνή την πάνα του για μεγάλα χρονικά διαστήματα.

  • Αν έχει την ικανότητα να συγκρατεί και να καταλαβαίνει τις οδηγίες.

  • Όταν θέλει να κάνει ότι κάνουν και οι μεγάλοι.

  • Αν αισθάνεται όλο και πιο άβολα με την λερωμένη πάνα και μας ενημερώνει όταν τα χει κάνει πάνω του.

  • Εάν μας ζητάει να δοκιμάσει να χρησιμοποιήσει την τουαλέτα.

  • Αν μπορεί να ντυθεί και να ξεντυθεί μόνο του.

  • Αν μπορεί να παίξει μόνο του με έναπαιχνίδι για τουλάχιστον πέντε λεπτά.

  • Όταν αρχίζει να βάζει τα παιχνίδια στη θέση τους.

  • Αν καταλαβαίνει και εκτελεί απλές οδηγίες σας.

  • Αν δε βρίσκεται στην περίοδο της άρνησης, που ό,τι του λες αυτό λέει όχι.

  • Εάν έχει κενώσεις σε σταθερή περίοδο της ημέρας (πχ κάθε πρωί).

  • Αν όταν ουρεί αποβάλλει αρκετή ποσότητα ούρων.

  • Αν μπορεί να μιμηθεί κάποιον άλλο.

  • Όταν αισθάνεται όμορφα όταν το επιβραβεύεται για κάτι που έκανε.

  • Αν είναι ικανό να παραμείνει στεγνό για τουλάχιστον δυο ώρες.

  • Αν γνωρίζει τη διαδικασία αφόδευσης.

  • Εάν έχει στο μυαλό του ένα όνομα για την ούρηση (πχ κάνω πιπί μου) και την αφόδευση (πχ κάνω κακά μου).

Επίσης να είστε σίγουροι ότι το παιδί σας δεν περνά οποιοδήποτε άγχος όπως είναι:

1. Προσπαθείτε να του κόψετε το μπιμπερό.
2. Αλλάξατε τη γυναίκα που το προσέχει.
3. Γεννήσατε καινούριο παιδί.

Τι να κάνω πριν αποφασίσω την εκπαίδευση του;

  • Δώστε ένα όνομα για την διαδικασία ούρησης και αφόδευσης και μάθετε το στο παιδί.

  • Όταν έχει κένωση στο πανί, την ώρα που το αλλάζετε, απλά πέστε του με λόγια που να καταλαβαίνει τι έκανε πχ. «Έκανες κακά στο πανί σου».

  • Αφήστε το να σας παρακολουθήσει όταν εσείς πηγαίνετε στην τουαλέτα για να δει τι κάνετε. Μπορεί να σας ρωτήσει οτιδήποτε έχει σχέση με τη διαδικασία αυτή, οπότε απαντήστε του με λόγια απλά που να τα καταλάβει.

  • Να αλλάζετε την πάνα του παιδιού το συντομότερο δυνατό μετά από κάθε κένωση για να μη συνηθίσει την ιδέα να κυκλοφορεί με το πανί γεμάτο κόπρανα.

  • Μη βάζετε τις φωνές στο παιδί όταν το αλλάζετε και να το προσβάλλετε που ακόμα δεν έκοψε την πάνα.

Βασικοί κανόνες εκμάθησης

  • Να βρούμε την κατάλληλη στιγμή  για την διακοπή της πάνας και την απαραίτητη διαθεσιμότητα από μέρους μας, όπως κατά τη διάρκεια των διακοπών.

  • Να μην ξεκινήσουμε την προσπάθεια αν δούμε πως το παιδί μας δεν είναι συνεργάσιμο.

  • Είναι καλύτερο να ξεκινήσουμε την εκμάθηση για την διακοπή της πάνας κατά τη διάρκεια άνοιξης ή καλοκαιριού, που το παιδί φοράει λιγότερα ρούχα.

  • Να συγχαίρουμε συχνά το παιδί, χωρίς όμως υπερβολές!

Μωρό με πάνα
  • Να είμαστε ανεκτικοί και προετοιμασμένοι στα «ατυχήματα». Κυρίως ΝΑ ΜΗΝ ΤΙΜΩΡΟΥΜΕ το παιδί, αντίθετα να το καθησυχάσουμε ¨την επόμενη φορά όλα θα πάνε καλύτερα¨. Να είμαστε υπομονετικοί!

  • Πρέπει να το ντύνουμε με βολικά ρούχα που μπορεί να ανεβοκατεβάζει μόνο του.

  • Να έχουμε ένα γιογιό πάντα στην τουαλέτα, το παιδί μπορεί να αισθανθεί πολύ πιο ασφαλές αν τα πόδια του ακουμπούν στο πάτωμα.

  • Να είμαστε παρόντες κυρίως τις πρώτες φορές ώστε να το παρηγορήσουμε και να το καθησυχάσουμε αν υπάρξει ανάγκη.

  • Πρέπει να προετοιμάσουμε το παιδί για αυτή τη μετάβαση, μέσα από βιβλία και ιστορίες.

  • Να εξηγήσουμε στο παιδί που πάνε τα κακά και τα τσίσα και να μην του τα εξαφανίζουμε σα να πρόκειται για κάτι βρώμικο και αηδιαστικό, που καταβροχθίζει μια μεγάλη κακιά λεκάνη καθώς βρυχάται!

  • Να μην το αφήνουμε λερωμένο πολλή ώρα με τη δικαιολογία πως αυτό θα του προκαλέσει την επιθυμία να μάθει να μην λερώνεται!

  • Μαθαίνετε στο παιδί να τα «κρατάει» αλλά και να σας ενημερώνει όταν θέλει να κάνει την ανάγκη του.

  • Του μαθαίνετε να κάθεται στο γιογιό, χωρίς, όμως, να το πιέζετε.

  • Προτιμήστε ένα γιογιό με μουσική, ώστε να κάνει τη διαδικασία πιο ευχάριστη.

  • Βάλτε το πολλές φορές κατά την διάρκεια της ημέρας να καθίσει στο γιογιό, ακόμα και με ρούχα.

  • Μέρες πριν ξεκινήσει η διαδικασία της εκμάθησης, αφήνετε το παιδί σας γυμνό χωρίς πάνα για τουλάχιστον 30 λεπτά την ημέρα. Σίγουρα θα έχετε «ατυχήματα», αλλά είναι ένας καλός τρόπος για να μπορέσει το παιδί να κατανοήσει από πού βγαίνουν τα «τσισάκια» και τα «κακά».

  • Στην αρχή το παιδί, δεν θα κάθεται πολλή ώρα στο γιογιό. Αν δεν τα καταφέρει, δεν το μαλώνετε, αντίθετα το επαινείτε αν τα καταφέρει.

 

Μαρία Παπουτσή

M.Sc. Ψυχολόγος-Παιδοψυχολόγος-Ψυχοθεραπευτής

Παιδική παχυσαρκία

Τικ στα παιδιά

Όρια στα παιδιά

Leave a Reply